Historia i rozwój silnika diesla w motoryzacji

Silnik diesla jest gatunkiem silnika spalinowego, który użytkuje olej napędowy jako paliwo. Napęd diesla jest bardziej wydajny niż silnik benzynowy, dlatego że jego stopień sprężania jest wyższy, co umożliwia na przeznaczenie więcej dynamiki z paliwa. W silniku diesla, proces spalania rozpoczyna się w chwili, gdy ciepło wygenerowane przez kompresję powietrza w cylindrze jest wystarczające, ażeby wywołać automatyczny zapłon paliwa.

Napędy diesla są powszechnie traktowane w pojazdach ciężarowych, autobusach, ciągnikach rolnych i statkach, dlatego że są bardziej efektywne niż silniki benzynowe i pozwalają na dłuższe przebiegi bez nieodzowności tankowania. Napędy diesla także wydzielają mniej dwutlenku węgla niż napędy benzynowe, co sprawia je bardziej przyjaznymi dla otoczenia.

Silniki diesla są jednak w wyższym stopniu złożone i droższe w wytwórczości niż silniki benzynowe. Również, olej napędowy jest bardziej złożony w produkowaniu i dystrybucji niż etylina, co może prowadzić do wyższych kosztów użytkowania.

Napędy diesla także potrzebują specjalistycznego oleju i filtrów, które muszą być regularnie wymieniane, co może prowadzić do ponadplanowych kosztów użytkowania.

Napędy diesla dodatkowo mogą emitować szkodliwe substancje, takie jak tlenki azotu (NOx), które mogą negatywnie wpływać na zdrowie ludzi i otoczenie. Wiele państw ma obecnie ścisłe regulacje dotyczące emisji diesli, które żądają od producentów samochodów, aby zainstalowali specjalne systemy obniżające emisję, takie jak katalizator SCR, żeby osiągnąć zasady emisji.

Silniki diesla również mogą być bardziej donośne niż napędy benzynowe, co może być problematyczne dla niektórych użytkowników. W ostatnich latach fabrykanci silników diesla wprowadzili niemało ulepszeń, jak na przykład użycie turbosprężarek i zmodyfikowanie struktury wałków i komory palenia, ażeby zwiększyć wydajność i zminimalizować hałas.

Napędy diesla są także w wielu przypadkach używane w samochodach hybrydowych, bowiem zestawienie silnika diesla z napędem elektrycznym pozwala na zwiększenie wydajności paliwowej i obniżenie emisji szkodliwych substancji.

Ogólnie rzecz biorąc, silniki diesla są w wyższym stopniu efektywne niż silniki benzynowe i mogą być bardziej przyjazne dla środowiska, lecz są dodatkowo bardziej skomplikowane i droższe w produkcji i eksploatacji.

Pomimo tego, że silniki diesla są dzisiaj bardziej złożone niż napędy benzynowe, silniki diesla są bardziej trwałe i mają dłuższą żywotność niż silniki benzynowe. Są one także bardziej odporne na zużycie, ponieważ proces spalania w silniku diesla jest bardziej dozorowany niż w napędzie benzynowym.

Silniki diesla także wyzwalają więcej momentu obrotowego niż napędy benzynowe, co umożliwia na lepsze osiągi i przyspieszenie samochodu. Napędy diesla są także bardziej oszczędne w eksploatacji niż silniki benzynowe, ponieważ ich wyższa zdolność produkcyjna pozwala na dłuższe przebiegi bez konieczności tankowania.

Niemniej jednak, w ostatnich latach, wynikające z rosnących obaw dotyczących emisji i zdrowia zbiorowego, napędy diesla spotykały się z coraz większą krytyką. Dużo miast na całym świecie zaczyna zabraniać ruchu samochodów z napędami diesla w centrach miast, a sporo krajów przewiduje wprowadzenie zakazów sprzedaży nowych samochodów z napędami diesla w przyszłości.

Pomimo tego, silniki diesla nieustannie odgrywają kluczową funkcję w motoryzacji, szczególnie w przypadku samochodów ciężarowych, autokarów i traktorów rolnych, bowiem są one w wyższym stopniu wydajne i ekonomiczne niż silniki benzynowe. Producenci silników diesla także pracują nad rozwijaniem innowacyjnych technologii, takich samych jak układy obniżki emisji i hybrydy, aby dostroić się do narastających wymogów dotyczących ochrony środowiska i zdrowia publicznego.

www.hotelflora.tychy.pl www.eisdorfer-knappen.de fce-fanpage.de www.stas-michaylov.de www.herrenreiter-stammtisch.de